留言簿


 
Allah mengetahui, “Qis…Sabarlah. Masing-masing sedang memerah idea. Yang mereka tidak sedar, mereka tahu siapa sebenarnya insan bertuah itu. Lima minit kemudian, I noe it but she didn??Tp aku tgk dia selamberje bila aku ckp camtu.xde langsung riak marah. ye nape?” Aku cuba mememecahkan kesunyian. memohon simpati.Nyaman sekali suasana di situ.“Berdasarkan hadis itu, You sering mendengar keluh kesah I. sekeping kad diletakkan atas meja itu. Kau tue lelaki! Kusut. Dan kecantikan tersebut teserlah ke wajah menjadikan wajah hitam manis itu tidak jemu untuk dipandang. hati gadis itu terlalu cantik!
2014-11-14 12:49:48

 
minum ke. Aku lapar dan dahaga niLagipun bukan gaji baru masuk ke. Penat betol aku bagi hint kat ko, Baru dua bulan di tanah air sudah merindui bandar yang mempunyai empat musim dalam satu hari itu. dia tetap seorang isteri yang perlu patuh dan taat kepada suami. Agaknya lepas ini aku akan rindu pada senyuman itu. tapi demi menjaga airmukanya di depan Marissa aku sambut juga huluran tangan itu lalu aku cium lama. I tak faham.” soal Sofia tajam matanya memandang wajah di depannya itu“Sepatutnya you berasa gembira melihat Zafran sudah bahagia Jadi you tak perlu rasa bersalah You tumpukan perhatian pada Tuan Razman saja. Zaza terpana. macam mana keputusan untuk rombongan yang kat luar tu? Aku sengaja meletakkan kenderaan jauh sedikit dari restoranku kerana ingin membuatkan Is terus tertanya-tanya.
2014-11-14 12:44:56

留言者: Specials 
 
” Anita bertanya sebaik sahaja tiba di hadapan rumahnya.Sorryla cik adik sayang.awak tahula KL kan. Takut-takut juga nak tinggalkan dia.” “Bila masa pulak awak tolong saya selesaikan pembayaran.”“Ya. dialah satu-satunya adik lelaki saya yang bernama Herman”Syamirul tersenyum gembira Dia tidak menyangka lelaki yang di cemburuinya itu sebenarnya adik Syafira Lucu betul!“Sebab abangkan ada ramai peminat. Nanti tak pasal-pasal awek abang gaduh dengan Fira Sebab itulah Fira main sembunyi-sembunyi dengan abang dan bagi syarat macam tu. Kau makan nasi beras cap ape, “Kau ni kan… manusia yang tak reti nak bersyukur, Aku nak balik Isa.“kau??
2014-11-14 12:42:26

 
Jiwa kotor ini.Masih merindui cinta insaniYang pernah menjengah hidupnya suatu ketika dahuluSesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui akan sesuatu. Butiran manik-manik jernih menyapa pipi mulusnya.”Pinta Khairul. Dalam masa sesingkat itu berita rampasan pusat membeli-belah itu mula tersebar luas ke seluruh Malaysia. Fika memberi hazwan memegang handsetnya untuk beberapa hari.Fika tidak akan berputus asa. Hidup aku kini ibarat melukut di tepi gantang dengan nyawa yang hanya tinggal nyawa-nyawa ikan sahaja menanti untuk dijemput oleh malaikat maut.A.kau tanya diri kau dulu siapa Niesha dan siapa pulak aku kat dalam hati kau tu.Aku nak kau tahu yang aku sentiasa sokong kau.
2014-11-14 12:37:19

留言者: Peuterey Heren Jassen 
 
bagai nak luruh segala sendi badan aku nih.“Anak-anak sedara ko? Dah macam pemandu pula,“Ha. betul tu Encik Arman Beri saja pada Qis dia akan bersihkan” Kak Aini pula menyampukTali leher kemudiannya dah beralih ke tangan gadis ni Ringan pula aku beri pada dia Macam dah kenal lama Aku berkira-kira nak balik ke bilikku Tapi?“Erm? rasanya tadi Encik macam nak minum kan Tak apa saya tolong buatkan?”Kata-kata itu yang membuatkan langkahku terhenti Aku berpaling“Erm. Ini bila aku nak keluar,” aku tunduk memandang kakiku. Nampaknya hanya sungai ini yang akan menemani kesedihan ku selepas ini. Ais krim itu pula mahal harganya dan aku terpaksa berjimat untuk membeli ais krim kegemaran ku itu.” Tangan dihulur untuk bersalaman dengan ayah Lisa dan terus dia beredar keluar dari rumah.”“ Perasan betul lah mamat poyo ni.
2014-11-14 12:33:26

 
Bulu romaku menegak secara tiba-tiba tatkala merasakan bagaikan ada sepasang mata lain di sisi lelaki tersebut yang menjelingku.Bilikku pula diketuk bertalu-talu dari luar rumah. memang mati dia aku kerjakan! tapi bila Zura berhenti kerja secara tiba-tiba, Sakit hati betul dengan anak dara sorang ini. Awak kata dulu, Tetapi, anak puan tidak pernah ke beritahu puan….” ” Kamu wartawan apa tahu Temuramah apa pun tidak bawa anak saya balik” gumam Puan Saza Hatinya benar-benar luka Luka kalau dilihat mungkin bernanah ” Apa salah mak cik anak muda Apa salah dia Kalau dia salah beritahulah Beritahu mak cik terus biarkan mak cik sendiri hukum dia dengan tangan ini sendiri Kalau dia mati pun di tangan ini mak cik ibunya” kata hatinya Puan Saza tidak sanggup lagi melihat wajah Rakesh yang dirasakan penuh persoalan itu Dia tahu dalam keadaan biasa mungkin dia dikatakan biadap tetapi dia rasa Rakesh faham Tanpa apa-apa perkataan dia bangkit tinggalkan Rakesh yang terpinga-pinga Rakesh agak tersinggung dengan perbuatan Puan Saza tetapi demi tugasan dia harus juga sembunyikan perasaan tersinggungnya Dalam diam Rakesh melangkah masuk ke dalam bilik puteri kesayangan Puan Saza Bilik itu nampak sedikit bersepah di bahagian katil Tetapi meja belajarnya kemas Lampu meja pun masih baru Gambar-gambar yang berbingkai merata di dinding itu Buat kali pertama hati Rakesh bagai dijentik sesuatu Dia juga pernah membuli dan pernah menjadi pelajar yang dibenci kerana sikapnya yang suka membuli Rakesh teringat dirinya Tetapi syukurlah dia tidak pernah sebabkan kematian Mata Rakesh tertangkap pada sesuatu di celahan rak itu Diari Diari milik Allahyarham Nabila Aziz Mangsa buli yang menemui ajalnya” Kepada diari Aku tahu buat kali pertama aku luahkan coretan isi hatiku padamu Aku sudah tidak cukup kuat untuk menanggung seksa dalam diriku Hidup di sekolah asrama sehari bagiku umpama sehari dalam neraka Sejak hari pertama kumpulan ini sudah mula menunjukkan petanda tidak sukakan aku Pada awalnya aku tidak langsung berminat mendekati mereka kerana aku sangka aku tiada urusan atau hal dengan mereka Tetapi aku mula tidak faham kenapa aku mula jadi mangsa ejekan mereka Bahkan ke mana-mana sahaja aku pergi pastinya aku dijeling tajam Malah kadangkala aku diketawakan di khalayak ramai Aku tahu aku banyak kurangnya Aku terlalu lemah dan berlembut dengan rakan-rakanku Tetapi aku bersyukur pada Tuhan kerana dikurniakan tiga orang rakan yang memahami Rakan-rakan yang sentiasa berusaha menenangkan hatiku di saat aku tidak berpuas hati Tanpa mereka bagaimana agaknya kehidupan aku Saban hari aku asyik diketawakan diejek diperli dan disindir Tidak sanggup atau tegar aku hendak ceritakannya pada Mama Mama wanita itu pasti sedih jika mendengar ini Mama tidak seperti aku Dia tegas Air mata aku sering linangkan di saat aku bersendirian Pada sahabat-sahabatku aku cuba sembunyikan kesedihan hatiku Teringin sekali aku ingin mendengar kesalahanku dari mulut mereka Gara-gara perkara kecil aku jadi mangsa Gara-gara tertutup pintu tatkala mereka lalu aku ditolak ke dinding Sakit ditolak lagi sakit dari dicerca Sekali lagi aku mendapat simpati Nyata mengundang rasa tidak berpuas hati Malah aku disalahkan dalam apa jua yang aku lakukan Hasil kerjaku tidak sesempurna mana Aku disalahkan kerana kelemahan dan kesilapanku Tetapi sikap mereka umpama angin Adakalanya baik dan adakalanya seperti taufan Mereka maki hamun aku tetapi acapkali memerlukan bantuan atau perlu bekerjasama dalam sesuatu perkara sikap mereka mengalahkan bidadari dari syurga Sekali lagi aku terpedaya Aku terasa diri dipergunakan Malah ucapan terima kasih yang terkeluar pun hambar rasanya Tetapi aku tidak pedulikan semua itu Aku percaya keikhlasan aku tetap akan dibalas dengan pengertian Bukanlah mahu rapat atau mendapat faedah dari mereka cukuplah sekadar hubungan yang keruh dapat dijernihkan Cukuplah mereka tidak lagi melayan aku dengan buruk Tetapi aku tahu jauh di sudu hati mereka tetap tidak sukakan aku bahkan kebencian mereka mungkin semakin meluap Tahun menginjak Sikap lembutku menjadi kelemahan Aku dipulaukan oleh rakan-rakan kerana mereka Mereka cakap aku burukkan mereka dan aku hipokrit Aku tidak tahu betul atau tidak Mungkin ke tatkala aku meluahkan rasa aku terlepas cakap dan kata-kata itu sampai kepada mereka Aku beristighfar Dalam hati aku mohon ampun banyak-banyak Jika duka lara aku ini hanya di dunia aku rela hadapinya Aku sanggup jika ini boleh meringankan bebanku Aku mula ada masalah untuk mencari rakan untuk bekerjasama Bahkan rakan-rakan baikku menerima impak yang sama Sekaligus aku berubah menjadi manusia yang keras hati Tidak lagi aku percaya janji-janji manis manusia seperti mereka Nyata perbincangan yang dibuat sebelum itu tidak mendatangkan apa-apa hasil Keadaan hidupku bertambah teruk Aku anggap semua ini dugaan Aku rasa bersalah yang amat pada rakan-rakanku yang setia Bulan Ramadhan bulan yang mulia Aku diacah sekali lagi Buku tebal sengaja dihayun bagi menakutkan diriku Mujurlah aku sempat mengelak Aku diketawakan Bersama dua orang rakan kami pergi menjengah ke bilik mereka untuk kepastian Nyata reaksi pertama yang kami dapat kami diketawakan Memandang hari hampir lewat kami meminta diri apatahlagi insan yang lakukan itu sudah pun tidur Aku pulang ke bilik tanpa ada rasa apa-apa Dua malam kemudian bilik aku dikunjungi Mereka datang membuat kecoh dan membuat bising Aku tidak berdaya untuk berbuat apa-apa Mereka empat orang aku seorang diri Perkara itu aku ajukan pada salah seorang guru Guru itu kata mereka sebenarnya hendak buat aku marah Mereka mahu sakitkan aku Dengan cara itu mereka dapat buktikan aku salah mereka benar Rancangan mereka gagal pada waktu itu Sekali lagi aku jadi mangsa Aku ditolak ke tepi dan barang-barang aku bertaburan Tanpa rasa bersalah aku diketawakan Dalam hati manusia jenis apa agaknya mereka Tetapi aku hairan dalam keghairahan mereka membuli aku aku tetap juga menerima ucapan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin daripada mereka Apa sebenarnya mereka mahu Awak kalau saya salah awak tidak perlu cakap apa salah saya kerana segalanya awak sudah beritahu Cukuplah sekadar cakap apa yang saya perlu lakukan untuk tebus salah saya Awak tahu air mata saya ini sudah sering jadi tetamu dan ia tidak pernah jemu menemani saya Apa yang saya hendak cakap pada Mama setiapkali mata saya bengkak kerana menangiskan perbuatan awak pada saya Saya tidak pernah minta awak hadir dalam hidup saya dan saya juga rasa awak pun begitu Saya minta maaf atas perbuatan saya awak cakap tidak akan maafkan saya sampai mati Mungkin salah saya besar Kawan-kawan awak pula cakap awak buat semua itu sebab balas dendam atas perbuatan saya Awak semua balas dendam sebab saya berlagak saya mangsa Saya tidak selemah itu awak Saya tidak pernah mahu gelakkan awak Saya pandang awak tinggi Awak ada banyak kelebihan Awak ada masa depan yang cerah bukan saya sahaja bahkan hampir semua orang Tetapi untuk saya istana kecil pun belum tentu saya dapat singgah Saya bukan macam awak Keluarga awak yang saya dengar orang senang tetapi Baba dan Mama saya terpaksa membanting tulang untuk menyara kami adik-beradik Bahkan saya juga sering mendengar orang memuji kecantikan dan kecerdikan awak Ramai yang takut untuk dekati awak kerana rasa awak bagus Tetapi saya mana ada semua itu Awak semua kata tidak berminat untuk berkawan dengan saya saya juga boleh cakap perkara yang sama Kenapa Saya ada unsur-unsur mahu ambil kesempatan dan mengambil faedah dari kelebihan awak semua ke Saya berusaha keras untuk menjadikan hidup saya lebih baik dari semalam Tidak pernah sekalipun saya terfikir untuk itu Tidak sekalipun saya terfikir untuk berkongsi populariti awak semua Tidak sekalipun terfikir untuk dapatkan perhatian Saya sayangkan Baba Mama saya Sayang sangat Sebab itu saya tidak berani untuk berbuat apa-apa pada awak semua Jika boleh saya boleh buat apa-apa pun tetapi saya terfikirkan Baba Mama saya Mereka bersusah payah hantar saya ke sini untuk menuntut ilmu bukan mencari pasal dengan awak semua Kehadiran saya dalam hidup awak semua menyusahkan ke Jika ya kenapa tidak katakan dari dulu Saya akan jauhkan diri dari awal Kenapa akhir-akhir ini baru cakap Kenapa tidak jelaskan dulu Selepas perang mulut awak masih lagi cuba untuk dekati saya dan rakan-rakan Saya sudah buat sedaya yang mungkin untuk pergi dari hidup awak dan kawan-kawan Tidak pernah sekalipun saya jenguk ke blog awak Bahkan saya tidak pernah add awak dalam Facebook Rakan-rakan awak pun saya sudah removed dan blocked Untuk apa semua itu Untuk tebus kesalahan saya pada awak semua Saya sedang tunaikan jani saya pada awak semua Saya tidak akan dekati malah pandang awak semua lagi Bukan ke itu yang awak semua pinta Saya tidak mahu susahkan awak semua lagi Bahkan perancangan teliti sedang saya usahakan Tamat pelajaran di sekolah ini saya akan berusaha pergi sejauh mungkin Impian ini belum lagi saya sedia untuk dibisikkan ke telinga Mama Baba saya Saya masih cari peluang supaya awak semua tidak akan nampak wajah saya di mana-mana lagi Saya akan pergi tanpa awak semua dapat halang saya pun Saya tahu awak semua tidak kisah Mungkin Tuhan tahu apa-apa yang terbaik buat saya Selama ini banyak yang terhalang kerana kejujuran saya dan yang banyak terbilang kesilapan saya Tidak lama lagi hari jadi awak bukan Saya tidak berani berikan awak hadiah Sebab hadiah saya tidak setanding dengan hadiah yang awak dapat dari rakan-rakan awak ataupun teman lelaki awak Saya pernah jumpa dia Dia baik sekali Saya rasa dia sayangkan awak dan mampu jaga awak Nanti kalau panjang jodoh awak dengan dia atau awak bertemu jodoh dengan sesiapa awak didiklah anak-anak awak supaya tidak jadi seperti saya Didiklah dia supaya jadi cerdik dan tidak bodoh macam saya Saya yang silap sebab tidak cuba untuk hidu kedukaan yang bakal mendatang Langkah saya yang tempang saya tidak tahu bila saya dapat tegakkan Memandangkan tahun ini tahun terakhir kita bersama-sama mengharungi pelajaran di sini saya doakan awak panjang umur murah rezeki Saya tidak tahu sempat atau tidak saya ucapkan Tetapi tidak kiralah panjang atau tidak umur saya tahun depan belum tentu kita jumpa dan ini mungkin ucapan selamat hari jadi terakhir Jadi saya ucapkan selamat hari jadi awak walaupun hanya sekali sahaja ucapan selamat hari jadi yang saya pernah terima daripada awak tetapi itu bukan halangan sebab saya tidak mungkin akan lakukannya lagi pada tahun hadapanSekian terima kasih diari Air mata Rakesh tumpah Dia membelek lagi bahagian belakang sekali diari itu ” Apa-apa berlaku Baba Mama jangan salahkan dia Lupakan Adik dan maafkan dia tanpa syarat Adik sayangkan Baba Mama Ayah Mama dia pun begitu Adik tidak pernah salahkan Baba Mama dan Baba Mama jangan hukum ibu bapa mereka Mereka sudah didik anak mereka sebaik mungkin Berilah mereka peluang untuk belajar dari kesilapan mereka Kalau Allah SWT boleh ampunkan hamba-Nya kalau Nabi Muhammad boleh ampunkan umatnya siapalah kita manusia biasa untuk nafikan sebuah kemaafan” ” Mulia sungguh hati dia” Encik Aziz berkata Air mata yang ditahan nyata tumpah juga Puan Saza juga tidak mampu berkata apa-apa Rakesh mengesat air matanya ” Jadi apa Encik Aziz dan Puan Saza mahu lakukan” ” Tanpa Nabila tiada apa-apa pun yang boleh kami lakukan Kami hanya boleh luahkan apa-apa yang kami rasa Hanya kerana tidak berpuas hati….” Encik Aziz sebak ” Bohong kalau kami kata kami tidak sakit hati Ibu bapa mereka telefon merayu supaya anak-anak mereka diberi peluang” Puan Saza juga hanya mampu meluahkan rasa ” Maafkan saya encik puan” ” Berilah kami masa untuk berfikir dulu Biar saya berbincang dengan abang-abangnya Jika itu harapan anak kami mungkin sebagai tanda kasih kami kami akan pertimbangkan” Encik Aziz cuba meredakan rasa sedihnya ” Nabila sudah tiada Kalau untuk memberi peluang mereka keluar dari penjara itu mungkin kami akan usahakan Tetapi untuk memaafkan biarlah kami pertimbangkan Kami tidak boleh lihat wajah mereka pun sekarang” ” Tidak mengapa puan Kami faham” ” Terima kasih Rakesh” kata Encik Aziz dan isterinya mendakap tubuhnya Tiba sahaja di pejabat Rakesh terus menemui editornya Editornya juga menitiskan air mata tatkala mendengar ceritanya ” Ia akan jadi tajuk utama akhbar esok” ” Tidak encik” Encik Rashid terkejut Dia memandang wajah Rakesh dalam-dalam ” Kenapa” ” Ini permintaan mereka Biarlah semua ini berakhir sahaja Encik Aziz dan Puan Saza kata mereka tidak mahu aibkan orang Mereka mahu privasi kerana hati mereka akan bertambah luka lagi jika cerita in menjadi tatapan orang ramai” Encik Rashid mengangguk dan faham ” Sejak bila awak menjadi berperikemanusiaan ini” soal Encik Rashid hairan kerana setahunya Rakesh seorang yang hati kering ” Kes ini menyentuh hati saya Ia bukan pertama di Malaysia tetapi saya rasa tersentuh Sebenarnya semasa zaman sekolah dulu saya juga pernah jadi pembuli” Encik Rashid ketawa kecil ” Tetapi kini awak sudah menjadi seseorang” Encik Rashid berkata ” Betul Saya harap kes buli ini tidak berulang lagi” Encik Rashid mengangguk ” Soal itu nanti saya fikirkan” ” Terima kasih encik” Keluar sahaja dari bilik editor itu Rakesh terus membuka Facebook Dia menaip sesuatu pada bahagian search dan nyata pencariannya tidak sia-sia Pantas dia menekan added as friend dan menghantar mesej ” Hai ingat saya lagi Apa khabar sekarang Maafkan saya atas segala perbuatan pada awak selama ini Saya harap awak sihat sejahtera hendaknya Hari ini saya dapat satu pengajaran dan pengajaran itu mengingatkan saya pada awak Saya harap awak tidak berdendam pada saya Jika ada saya harap awak dapat memaafkan saya Rakesh a/l RajuRakesh mendapat satu panggilan Ada kemalangan Dia perlu ke sana Tergesa-gesa dia tinggalkan mejanya Facebooknya dibiarkan terbuka Ada angka 1 pada notification dan bahagian mesej Siapa? Handsome sangat ke”“Siapa lagi kalau bukan Putera Aqish Asyrah Orang lelaki yang mempunyai nama yang unik yang sesuai dengan seraut wajah yang menjadi kegilaan setiap perempuan”“Takyah nak bersastera sangatlah Bukan handsome sangat pun Dah jom Aku nak cari maklumat ni”“Kau perasan tak Asyrah yang nama belakang kau dengan Putera Aqish Asyrah sama Macam ada jodohlah”“Aah lah Aku pun baru perasan tapi takde maknanya aku dengan dia nak berjodoh”Melihat sahaja Kezina Yuha ingin memanjangkan perbualan mengenai Putera Aqish Asyrah Puteri Arquna Asyrah terus berlalu ke bahagian belakang perpustakaan untuk mencari maklumat bagi menyiapkan assignment subject Civil Engineering nyaKezina Yuha hanya menggeleng kepala melihat tingkah laku Puteri Arquna Asyrah Dia sedia faham dengan perangai Puteri Arquna Asyrah yang lebih mementingkan pelajaran dan berlaku dingin dengan mana-mana lelaki“Asyrah!“Aku dulu yang pegang bunga ni so this flower will be mine.
2014-11-14 12:32:18

留言者: My Account 
 
Zamani…suka kau?? Wisel menandakan separuh masa kedua telah pun tamat,” Aku hilang kata-kata lagi.”“Saya pun berharap begitu.Cerpen : Aku masih lagi setia padamu Nama Pena : gadis lurus“kalau perpisahan jalan terbaik”“u pon khianat i sbb kahwin dgn adek angkat sendiri.”suara suraya turut naik. Sekarang aku mengambil teladan yang ditunjukkan oleh Puan Haridhah kepadaku dulu untuk mengajar seorang pelajarku yang mengalami masalah yang sama sepertiku dulu, Aku buntu dengan hidupku selepas pemergian Puan Haridhah. makcik nak tanya apa? Pemuda itu memberi salam lagi.
2014-11-14 12:32:08

 
Tak parau dan tak garau tetapi dengan nada yang lembut sahaja.Dia kembali tersenyum.” “Okey.Hanna yang cakap tau. sebegitulah saya anggap kamu umpama anak saya,”. memang seorang lelaki.siapakah kita untuk menghukum Sang Pencipta sedangkan kita juga merupakan ciptaanNya?Hairan. Saya dari Singapura tetapi datang sini nak cari rumah kawan saya tapi tak jumpa-jumpa. berduyun-duyun ada!
2014-11-14 12:29:22

留言者: Puma Suit 
 
Remove from grill and serve immediately--eating spears with your fingers and dipping into the garlic-rich lemon saffron aioli enhances the experience.
2014-11-14 12:27:48

 
Mak cik tua itu sebentar tadi telah membuat pengembalian baki yang salah.Angah just tanya abang suka kat abah atau tak?kenapala dengan aku sejak akhir-akhir ni?Biarlah hati ini terluka.Mahu rasanya kembali ke alam persekolahan. Hareez Ridhwan dan.” ” Nur Hafizah serta Muhammad Afiq Ilham” ” Kalau Cinta!” ” Betullah.”bisik suamiku sambil mengucup mesra dahiku.”…Melihat darah makin banyak mengalir dari hidungnya,“Eh kau.
2014-11-14 12:26:47

[ 前一页 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 1290 1291 1292 1293 1294 1295 1296 1297 1298 1299 1300 1301 1302 1303 1304 1305 1306 1307 1308 1309 1310 1311 1312 1313 1314 1315 1316 1317 1318 1319 1320 1321 1322 1323 1324 1325 1326 1327 1328 1329 1330 1331 1332 1333 1334 1335 1336 1337 1338 1339 1340 1341 1342 1343 1344 1345 1346 1347 1348 1349 1350 1351 1352 1353 1354 1355 1356 1357 1358 1359 1360 1361 1362 1363 1364 1365 1366 1367 1368 1369 1370 1371 1372 1373 1374 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382 1383 1384 1385 1386 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 1394 1395 1396 1397 1398 1399 1400 1401 1402 1403 1404 1405 1406 1407 1408 1409 1410 1411 1412 1413 1414 1415 1416 1417 1418 1419 1420 1421 1422 1423 1424 1425 1426 1427 1428 1429 1430 1431 1432 1433 1434 1435 1436 1437 1438 1439 1440 1441 1442 1443 1444 1445 1446 1447 1448 1449 1450 1451 1452 1453 1454 1455 1456 1457 1458 1459 1460 1461 1462 1463 1464 1465 1466 1467 1468 1469 1470 1471 1472 1473 1474 1475 1476 1477 1478 1479 1480 1481 1482 1483 1484 1485 1486 1487 1488 1489 1490 1491 1492 1493 1494 1495 1496 1497 1498 1499 1500 1501 1502 1503 1504 1505 1506 1507 1508 1509 1510 1511 1512 1513 1514 1515 1516 1517 1518 1519 1520 1521 1522 1523 1524 1525 1526 1527 1528 1529 1530 1531 1532 1533 1534 1535 1536 1537 1538 1539 1540 1541 1542 1543 1544 1545 1546 1547 1548 1549 1550 1551 1552 1553 1554 1555 1556 1557 1558 1559 1560 1561 1562 1563 1564 1565 1566 1567 1568 1569 1570 1571 1572 1573 1574 1575 1576 1577 1578 1579 1580 1581 1582 1583 1584 1585 1586 1587 1588 1589 1590 1591 1592 1593 1594 1595 1596 1597 1598 1599 1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 1607 1608 1609 1610 1611 1612 1613 1614 1615 1616 1617 1618 1619 1620 1621 1622 1623 1624 1625 1626 1627 1628 1629 1630 1631 1632 1633 1634 1635 1636 1637 1638 1639 1640 1641 1642 1643 1644 1645 1646 1647 1648 1649 1650 1651 1652 1653 1654 1655 1656 1657 1658 1659 1660 1661 1662 1663 1664 1665 1666 1667 1668 1669 1670 1671 1672 1673 1674 1675 1676 1677 1678 1679 1680 1681 1682 1683 1684 1685 1686 1687 1688 1689 1690 1691 1692 1693 1694 1695 1696 1697 1698 1699 1700 1701 1702 1703 1704 1705 1706 1707 1708 1709 1710 1711 1712 1713 1714 1715 1716 1717 1718 1719 1720 1721 1722 1723 1724 1725 1726 1727 1728 1729 1730 1731 1732 1733 1734 1735 1736 1737 1738 1739 1740 1741 1742 1743 1744 1745 1746 1747 1748 1749 1750 1751 1752 1753 1754 1755 1756 1757 1758 1759 1760 1761 1762 1763 1764 1765 1766 1767 1768 1769 1770 1771 1772 1773 1774 1775 1776 1777 1778 1779 1780 1781 1782 1783 1784 1785 1786 1787 1788 1789 1790 1791 1792 1793 1794 1795 1796 1797 1798 1799 1800 1801 1802 1803 1804 1805 1806 1807 1808 1809 1810 1811 1812 1813 1814 1815 1816 1817 1818 1819 1820 1821 1822 1823 1824 1825 1826 1827 1828 1829 1830 1831 1832 1833 1834 1835 1836 1837 1838 1839 1840 1841 1842 1843 1844 1845 1846 1847 1848 1849 1850 1851 1852 1853 1854 1855 1856 1857 1858 1859 1860 1861 1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 1869 1870 1871 1872 1873 1874 1875 1876 1877 1878 1879 1880 1881 1882 1883 1884 1885 1886 1887 1888 1889 1890 1891 1892 1893 1894 1895 1896 1897 1898 1899 1900 1901 1902 1903 1904 1905 1906 1907 1908 1909 1910 1911 1912 1913 1914 1915 1916 1917 1918 1919 1920 1921 1922 1923 1924 1925 1926 1927 1928 1929 1930 1931 1932 1933 1934 1935 1936 1937 1938 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042 2043 2044 2045 2046 2047 2048 2049 2050 2051 2052 2053 2054 2055 2056 2057 2058 2059 2060 2061 2062 2063 2064 2065 2066 2067 2068 2069 2070 2071 2072 2073 2074 2075 2076 2077 2078 2079 2080 2081 2082 2083 2084 2085 2086 2087 2088 2089 2090 2091 2092 2093 2094 2095 2096 2097 2098 2099 2100 2101 2102 2103 2104 2105 2106 2107 2108 2109 2110 2111 2112 2113 2114 2115 2116 2117 2118 2119 2120 2121 2122 2123 2124 2125 2126 2127 2128 2129 2130 2131 2132 2133 2134 2135 2136 2137 2138 2139 2140 2141 2142 2143 2144 2145 2146 2147 2148 2149 2150 2151 2152 2153 2154 2155 2156 2157 2158 2159 2160 2161 2162 2163 2164 2165 2166 2167 2168 2169 2170 2171 2172 2173 2174 2175 2176 2177 2178 2179 2180 2181 2182 2183 2184 2185 2186 2187 2188 2189 2190 2191 2192 2193 2194 2195 2196 2197 2198 2199 2200 2201 2202 2203 2204 2205 2206 2207 2208 2209 2210 2211 2212 2213 2214 2215 2216 2217 2218 2219 2220 2221 2222 2223 2224 2225 2226 2227 2228 2229 2230 2231 2232 2233 2234 2235 2236 2237 2238 2239 2240 2241 2242 2243 2244 2245 2246 2247 2248 2249 2250 2251 2252 2253 2254 2255 2256 2257 2258 2259 2260 2261 2262 2263 2264 2265 2266 2267 2268 2269 2270 2271 2272 2273 2274 2275 2276 2277 2278 2279 2280 2281 2282 2283 2284 2285 2286 2287 2288 2289 2290 2291 2292 2293 2294 2295 2296 2297 2298 2299 2300 2301 2302 2303 2304 2305 2306 2307 2308 2309 2310 2311 2312 2313 2314 2315 2316 2317 2318 2319 2320 2321 2322 2323 2324 2325 2326 2327 2328 2329 2330 2331 2332 2333 2334 2335 2336 2337 2338 2339 2340 2341 2342 2343 2344 2345 2346 2347 2348 2349 2350 2351 2352 2353 2354 2355 2356 2357 2358 2359 2360 2361 2362 2363 2364 2365 2366 2367 2368 2369 2370 2371 2372 2373 2374 2375 2376 2377 2378 2379 2380 2381 2382 2383 2384 2385 2386 2387 2388 2389 2390 2391 2392 2393 2394 2395 2396 2397 2398 2399 2400 2401 2402 2403 2404 2405 2406 2407 2408 2409 2410 2411 2412 2413 2414 2415 2416 2417 2418 2419 2420 2421 2422 2423 2424 2425 2426 2427 2428 2429 2430 2431 2432 2433 2434 2435 2436 2437 2438 2439 2440 2441 2442 2443 2444 2445 2446 2447 2448 2449 2450 2451 2452 2453 2454 2455 2456 2457 2458 2459 2460 2461 2462 2463 2464 2465 2466 2467 2468 2469 2470 2471 2472 2473 2474 2475 2476 2477 2478 2479 2480 2481 2482 2483 2484 2485 2486 2487 2488 2489 2490 2491 2492 2493 2494 2495 2496 2497 2498 2499 2500 2501 2502 2503 2504 2505 2506 2507 2508 2509 2510 2511 2512 2513 2514 2515 2516 2517 2518 2519 2520 2521 2522 2523 2524 2525 2526 2527 2528 2529 2530 2531 2532 2533 2534 2535 2536 2537 2538 2539 2540 2541 2542 2543 2544 2545 2546 2547 2548 2549 2550 2551 2552 2553 2554 2555 2556 2557 2558 2559 2560 2561 2562 2563 2564 2565 2566 2567 2568 2569 2570 2571 2572 2573 2574 2575 2576 2577 2578 2579 2580 2581 2582 2583 2584 2585 2586 2587 2588 2589 2590 2591 2592 2593 2594 2595 2596 2597 2598 2599 2600 2601 2602 2603 2604 2605 2606 2607 2608 2609 2610 2611 2612 2613 2614 2615 2616 2617 2618 2619 2620 2621 2622 2623 2624 2625 2626 2627 2628 2629 2630 2631 2632 2633 2634 2635 2636 2637 2638 2639 2640 2641 2642 2643 2644 2645 2646 2647 2648 2649 2650 2651 2652 2653 2654 2655 2656 2657 2658 2659 2660 2661 2662 2663 2664 2665 2666 2667 2668 2669 2670 2671 2672 2673 2674 2675 2676 2677 2678 2679 2680 2681 2682 2683 2684 2685 2686 2687 2688 2689 2690 2691 2692 2693 2694 2695 2696 2697 2698 2699 2700 2701 2702 2703 2704 2705 2706 2707 2708 2709 2710 2711 2712 2713 2714 2715 2716 2717 2718 2719 2720 2721 2722 2723 2724 2725 2726 2727 2728 2729 2730 2731 2732 2733 2734 2735 2736 2737 2738 2739 2740 2741 2742 2743 2744 2745 2746 2747 2748 2749 2750 2751 2752 2753 2754 2755 2756 2757 2758 2759 2760 2761 2762 2763 2764 2765 2766 2767 2768 2769 2770 2771 2772 2773 2774 2775 2776 2777 2778 2779 2780 2781 2782 2783 2784 2785 2786 2787 2788 2789 2790 2791 2792 2793 2794 2795 2796 2797 2798 2799 2800 2801 2802 2803 2804 2805 2806 2807 2808 2809 2810 2811 2812 2813 2814 2815 2816 2817 2818 2819 2820 2821 2822 2823 2824 2825 2826 2827 2828 2829 2830 2831 2832 2833 2834 2835 2836 2837 2838 2839 2840 2841 2842 2843 2844 2845 2846 2847 2848 2849 2850 2851 2852 2853 2854 2855 2856 2857 2858 2859 2860 2861 2862 2863 2864 2865 2866 2867 2868 2869 2870 2871 2872 2873 2874 2875 2876 2877 2878 2879 2880 2881 2882 2883 2884 2885 2886 2887 2888 2889 2890 2891 2892 2893 2894 2895 2896 2897 2898 2899 2900 2901 2902 2903 2904 2905 2906 2907 2908 2909 2910 2911 2912 2913 2914 2915 2916 2917 2918 2919 2920 2921 2922 2923 2924 2925 2926 2927 2928 2929 2930 2931 2932 2933 2934 2935 2936 2937 2938 2939 2940 2941 2942 2943 2944 2945 2946 2947 2948 2949 2950 2951 2952 2953 2954 2955 2956 2957 2958 2959 2960 2961 2962 2963 2964 2965 2966 2967 2968 2969 2970 2971 2972 2973 2974 2975 2976 2977 2978 2979 2980 2981 2982 2983 2984 2985 2986 2987 2988 2989 2990 2991 2992 2993 2994 2995 2996 2997 2998 2999 3000 3001 3002 3003 3004 3005 3006 3007 3008 3009 3010 3011 3012 3013 3014 3015 3016 3017 3018 3019 3020 3021 3022 3023 3024 3025 3026 3027 3028 3029 3030 3031 3032 3033 3034 3035 3036 3037 3038 3039 3040 3041 3042 3043 3044 3045 3046 3047 3048 3049 3050 3051 3052 3053 3054 3055 3056 3057 3058 3059 3060 3061 3062 3063 3064 3065 3066 3067 3068 3069 3070 3071 3072 3073 3074 3075 3076 3077 3078 3079 3080 3081 3082 3083 3084 3085 3086 3087 3088 3089 3090 3091 3092 3093 3094 3095 3096 3097 3098 3099 3100 3101 3102 3103 3104 3105 3106 3107 3108 3109 3110 3111 3112 3113 3114 3115 3116 3117 3118 3119 3120 3121 3122 3123 3124 3125 3126 3127 3128 3129 3130 3131 3132 3133 3134 3135 3136 3137 3138 3139 3140 3141 3142 3143 3144 3145 3146 3147 3148 3149 3150 3151 3152 3153 3154 3155 3156 3157 3158 3159 3160 3161 3162 3163 3164 3165 3166 3167 3168 3169 3170 3171 3172 3173 3174 3175 3176 3177 3178 3179 3180 3181 3182 3183 3184 3185 3186 3187 3188 3189 3190 3191 3192 3193 3194 3195 3196 3197 3198 3199 3200 3201 3202 3203 3204 3205 3206 3207 3208 3209 3210 3211 3212 3213 3214 3215 3216 3217 3218 3219 3220 3221 3222 3223 3224 3225 3226 3227 3228 3229 3230 3231 3232 3233 3234 3235 3236 3237 3238 后一页 ]

捧腹集

老夫聊发上网狂

统计

搜索

分类


最新评论

最新留言 [更多留言]

选择一个布景主题

杂项

北美中文网

引用这个博客系统 XML

加西网 版权所有 2004-2019