留言簿


留言者: Nike Lil Penny Posite 
 
Di dalam kepalaku,” Lagu Aku Suka Dia nyayian Ainan Tasnim didendangkan.Fatheen mengeluarkan sepeket sticky note dan beberapa batang marker berlainan warna.” berkali-kali Fatihah melafaz istighfar. Fatihah, kukira ia punya pacar baru. berteriak-teriak memanggil Kyoko. Assalamualaikum ibu. rupanya kilat sabung menyabung. jangan tidak-tidak! Dia sengaja berhenti di situ supaya kereta yang dipandu tidak menghalang laluan.
2015-01-31 01:59:01

留言者: cheap auto insurance 
 
IMHO you've got the right answer!
2015-01-31 01:45:30

留言者: cheap auto insurance 
 
IMHO you've got the right answer!
2015-01-31 01:44:50

 
great service and item, thank you
2015-01-31 01:16:31

 
” Danny, kenapa kat sini? Ammar. saya Ashraff . hatinya sedikit lega apabila melihat wajah Suraya yang mirip seperti Assya .Air matanya sudah kering!Punya anak saudara.kami bergaduh besar.4 Zulhijjah 1362M (2hb Disember 1943)Petang Senin. Su ada maruah dan harga diri. Walaupun mereka berkahwin bukan atas dasar cinta dan dia sendiri tidak sukakan isterinya itu namun isterinya tetap menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Kenape diorng dekat sini:?
2015-01-31 00:49:18

留言者: Handbags AAA Quality 
 
The Liberal Democrat leader told his party that it should sell the benefits of coalition to voters rather than presenting a “caricatured” image of two-party government. The call came in a speech riddled with attacks against their Tory coalition partners.
2015-01-31 00:46:55

留言者: Nike Air Max 97 
 
Ni mesti tengah jiwang karat ni.hahahaha ” Sergah satu suara Kusss semangat wei Nasib tak ada sakit jantungKalau takcomfirm kena masuk wad ni Mamat nie pun sengallahapsal sergah aku Bagi salam tak boleh ke “Waalaikumussalam.nak paksa buat apa ? hanya mata yang berbicara.” terang Qistina. Saiful sanggup bertanyakan tentang cintanya sedangkan pemuda itulah yang telah menghancurkan semuanya. saya sebenarnya nak minta maaf daripada awak atas apa yang telah saya lakukan terhadap awak.Matanya tertacap pada kaki kirinya.Dipegangnya batu nisan yang tegak berdiri. Tapi sudah tentu hanya dalam hati. Awak Iera kan?Cerpen : Study untuk berkasih-kasihan iman tasnim “Jangan menunggu buah yang tak gugurbuktikanlah yang kau mampu bangkit semula.“Ya Allah,”Kata-kata Puan Reha itu masuk. ” Family I menanti kehadiran you . Dorang menyesal sebab menghina you . Bukannya aku yang nak macam tuh!” soal Dr. Milan? Kalau beranilah heh heh heh??Aku jeling jam yang tersangkut di dinding di hadapan aku Tepat pukul 600 petang Leka sangat buat kerja sampai aku terlajak menunaikan solat asar Sedang aku berkira-kira hendak naik ke tingkat 4 untuk solat tiba-tiba kelibat Kak Zah menerjah masuk“Ra tadi kau nak pergi ke mana” tanya Kak Zah sambil duduk di kerusi hadapan aku Aku berkerut Sudahlah masuk tak bagi salam tiba-tiba tanya aku pergi mana pula “Mana saya ada pergi mana-mana Kak Zah saya duduk kat sini dari tadi Kan ke Kak Aida cuti hari ini mana boleh saya tinggalkan bilik sekretariat ni kosong” jawabku malas sambil tangan aku mencapai beg yang berisi telekung“Lah tadi Kak Zah nampak Erra pergi bilik sebelah tempat Murni Tapi Kak Zah tak nampaklah Erra pergi bilik Encik Yahaya ke masuk tandas ke” jawabnya beria benarAku termenung “Bilik sebelah” yang dimaksudkan oleh Kak Zah adalah bahagian penyambut tetamu dan bilik Pengurus Besar yang terletak di situ Setahu aku tempat itu sudahpun gelap sebab Murni penyambut tetamu kami akan balik “sharp on time” Tepat sahaja pukul 545 petang dia sudah hilang Semestinya tempat itu sudah gelap“Kak Zah ni biar betul Mana saya ada pergi sebelah tu Kan ke dah gelap Murni dengan Kausar tu bukan dah balik ke Kak Zah nampak orang lain kot” tanya aku bertalu-talu Tak puas hati sungguh Aku lihat Kak Zah diam Lama pula termenungnya “Kak Zah saya naik solat kat surau tingkat 4 Kak Zah dah solat ke” tanya aku bila tengok dia terkedu panjang Kak Zah anggukkan kepala dan berjalan keluar Aku ikut dari belakang Pintu bilik sekretariat aku kunci Kak Aida banyak kali berpesan jangan tinggalkan bilik sekretariat kosong tanpa berkunci sebab banyak dokumen penting dalam bilik sekretariat Atas amanat itu aku ke mana-mana (walaupun keluar makan tengahari sekalipun) kunci bilik sekretariat aku gantungkan di leher bersama tali pemegang yang aku gantungkan kad akses pekerjaAku menuju ke lif dan menekan punat untuk ke tingkat 4 Suasana sudah mula sunyi Aku menuju ke surau Aku segera mengambil wuduk Sedang aku mencuci kedua belah tangan dahi aku berkerut Aku tenung air yang mengalir keluar dari paip sama ada perasaan aku atau sememangnya air yang keluar itu warnanya merah Air ni karat ke Mungkin karat kot Maklumlah aku ini rabun Takkan masa nak berwuduk aku nak pakai cermin mata Aku buat tak tahu sahaja dan membiarkan air mengalir Apabila air jernih semula aku menyambung mengambil wuduk dan segera bersolatSetelah selesai solat aku keluar menuju ke lif untuk turun semula ke tingkat 3 Dan niat aku ingin terus balik ke rumah Jangan harap aku hendak jadi “pekerja mithali” lagi Sedang aku termenung menunggu lif terbuka tiba-tiba aku terdengar orang menjerit “Oi” betul-betul di belakang aku Meremang bulu roma aku Serentak itu juga aku terasa seram sejuk di belakang tengkuk aku Bila sahaja pintu lif terbuka aku segera beredar“La Kak Zah ni bukan ke aku kata aku nak solat di tingkat 4 yang tutup lampu semua ni kenapa” rungut aku seorang diri apabila aku lihat lampu sudah dipadamkan Mungkin Kak Zah ingat aku balik terusHendak tak hendak terpaksalah aku buka lampu semula dan masuk mengambil tas tangan Kalau tidak ambil macamana nak balik Sudahlah kunci kereta semua dalam tas tangan Kalau nak balik naik teksi pun aku nak bayar dengan apa Nanti tak pasal-pasal kena sumpah dek pemandu teksiAku menuju ke meja aku dengan rasa berdebar-debar Aku duduk dan menutup suis komputer Tiba-tiba aku rasa cuping telinga aku sejuk Kepala dan bahu aku sakit yang teramat sangat Bagai ada satu bebanan Aku picit-picit dahi aku Aku cuba bangun tapi badan aku terasa lemah Aku rasa macam ada sedang memikul beban yang berat diatas bahu Ada rasa macam hendak termuntah Aku gagahkan diri Bangun capai tas tangan dan segera mengunci semula pintu bilik sekretariatMalangnya aku tidak dapat melangkah jauh Aku terasa ingin muntah Aku segera lari ke tandas Nasib baik sempat masuk Kalau tidak mahu jenuh aku hendak kena lap muntah atas permaidani pejabat Sempatlah aku muntah ke dalam sinki Adui Kenapa pulak tiba-tiba aku rasa loya semacam niAku bersihkan sinki dan mencuci muka Badan aku terasa lemah Keluar dari tandas aku duduk sebentar di sofa yang berdekatan Hampir lima belas minit aku termenung Bila aku rasa diri aku segar sedikit aku bangun menuju ke lifHampir satu jam lebih aku tersekat di kesesakan lalu lintas Bila sampai di hadapan pintu rumah aku sudah tidak bermaya Fikiran aku bercelaru Aku menjerit Tapi aku rasakan suara aku tersekat di kerongkong Dengan mata yang berpinar aku lihat mak keluar meluru ke arah aku Aku cuba meminta tolong pada mak Aku sedaya upaya hendak memberitahu mak yang aku rasa tidak selesa Badan aku terasa seram sejuk Aku lihat mak seolah-olah terpegun melihat akuAku cuba jerit sekuat hati tetapi suara aku semacam tidak mahu keluar dari kerongkong Bahu aku terasa berat dan sakit yang amat sangatKecewa juga aku melihat reaksi mak Aku sudah meronta-ronta Aku lihat mak memanggil abah Abah menghampiri aku Aku dipapah ke sofa di ruang tamu Abah usap ubun-ubun kepala Aku cuba lagi untuk bercakap dengan abah namun aku rasa macam suara aku tidak terkeluar Yang keluar pun serak-serakKali terakhir yang ingat mak hulurkan segelas air pada abah Aku lihat abah kumat-kamit membaca sesuatu sebelum menyapukan air tersebut ke muka aku Selepas itu aku tidak ingat apa-apa lagi Apa yang aku ingat apabila aku membuka mata aku sudah berada didalam bilik tidurMenurut kata Kak Ngah semasa aku sampai di hadapan pintu rumah aku sudah meracau-racau dan bercakap bukan-bukan Sudahlah tu bercakap bukan dengan Bahasa Malaysia Mak aku kata “entah bahasa apa entah mak pun tak paham”Nak tergelak pun ada Takut pun ada Malam itu macam biasa aku tidur dibilik aku sendiri Pening kepala masih ada sedikit Sedang aku lena dibuai mimpi tiba-tiba aku terjaga Aku lihat ada dua orang lelaki di dalam bilik aku Seorang lelaki berdiri di tepi pintu bersama seorang gadis berkebaya putih Seorang lelaki sedang menuju ke arah aku Seolah-olah ingin menangkap aku Aku cepat-cepat bangun dan berlari ke bilik tidur mak dan abah Aku peluk mak sekuat hati Mak terkejut Abah tanya kenapa aku berkelakuan begitu Apabila aku terangkan abah keluar menuju ke bilik akuMak cuba memujuk aku “Mengucap Kak Chik…cuba tidur” ujar mak perlahan Aku cuba memejam mata tetapi sekali lagi aku nampak dua orang lelaki dan gadis berkebaya putih Aku cuba terangkan pada mak yang apabila aku menutup mata aku ternampak bayangan mereka“Mereka semua ada di mana” tanya mak“Dia orang ada dekat sini” jawab aku terketar-ketar“Cuba Kak Chik pejam mata lepas tu Kak Chik tengok apa yang Kak Chik nampak” pujuk makAku pejamkan mata Aku nampak salah seorang daripada dua lelaki tadi keluar Gadis berkebaya putih bersama seorang lagi lelaki tadi masih berada disiniAku buka mata dan terangkan pada mak “Cuba tanya apa dia nak” cadang mak Macam pelik sahaja cadangan itu pada pendengaran akuAku pejamkan mata sekali Tiba-tiba lelaki yang seorang itu juga turut keluar dari bilik tidur mak Dia turun tangga dan keluar dari rumah kami Si gadis tidak pula kelihatan kali ini Tiba-tiba aku pandangan sekeliling aku berubah Aku nampak satu ruang Besar seperti pejabat Aku dengar suara orang bercakap-cakap tetapi aku tidak faham bahasa percakapan yang digunakanAku buka mata dan ceritakan pada mak Mak suruh aku pejam semula Bila aku pejam aku nampak gadis kebaya putih merenung aku Aku pandang sekeliling Walaupun bilik itu kosong aku pasti aku berada di dalam bilik Encik Yahaya Aku pandang gadis yang di hadapan aku itu Aku lihat wajahnya sedih Dia cuba bercakap sesuatu pada akuTiba-tiba aku terasa ada tangan kasar menarik aku dari belakang Aku rasa tangannya besar dan kasar Sakit badan aku Tetapi sedaya upaya aku cuba melawan Tengah aku bersusah payah hendak melepaskan diri dari genggaman yang menyakitkan itu aku terdengar tangisan Sayu benar bunyi tangisan ituTangan kasar yang cuba menarik aku tiba-tiba melepaskan genggamannya Aku tercungap-cungap cuba mencari tenaga Aku melilau mencari suara tangisan Aku lihat gadis berkebaya putih terpesok di suatu sudut Menangis Aku cuba merapatinya Apabila aku hampir aku terkejut Ada seperti kesan darah di bajunyaAku makin berdebar apabila aku lihat ada tompokan darah yang seolah-olah semakin membesar di sekelilingnya Kesian aku melihatnya Aku memberanikan diri untuk mendekatinya Namun aku hentikan niat aku itu apabila aku melihat wajahnya tiba-tiba berubah bengis Tidak sempat aku hendak melarikan diri Gadis itu menarik tangan aku dan cengkaman tangannya yang berkuku panjang itu amat menyakitkan Aku menjerit sekuat hatiBila aku tersedar dan membuka mata aku lihat abah sedang mengusap kepala dan muka aku Kumat-kamit mulutnya membaca ayat Al-QuranMalangnya selepas itu apabila aku ditanya akan rupa gadis berkebaya putih itu tidak pula dapat aku ceritakan rupanya Rambutnya panjang atau pendek Raut wajahnya Ketinggian dan bentuk tubuhnya Ingatan aku kabur Gadis berkebaya putih itu terus menjadi misteri dalam hidup akuSeminggu aku tidak ke pejabat selepas kejadian itu Aku diberi cuti sakit oleh doktor Mengikut kata orang-orang lama yang sudah bekerja di syarikat kami bangunan Town Center itu memanglah sebuah bangunan yang lama Sudah tua bangunan itu Kalau mengikut sejarah pembinaannya dahulu ianya adalah sebuah hospital yang telah ditukar menjadi bangunan pejabat kerajaan“Sebab tulah kalau kau tengok ada lif yang turun sampai ke tempat letak kereta” ujar Pak Harun yang bercerita sewaktu dia datang menziarah aku di rumah Pak Harun sudah semestinya tahu asal usul cerita bangunan Town Center itu maklumlah dia sudah lama berkhidmat sebagai pekerja yang menyelenggara bangunan Kalau ada kerosakan pasti dia dipanggil oleh para penyewa bangunan“Apa bezanya lif yang sampai ke tempat letak kereta dengan lif yang tidak sampai ke tempat letak kereta Pak Harun” tanya aku lurus bendul Pak Harun ketawa kecil “Kalau lif yang sampai ke bawah tu maksudnya ada bilik mayatlah tu nanti senang nak bawa jenazah ke dalam kereta mayat” terang Pak Harun Ceh! Sampai naik bosan pulak mendengarnya.
2015-01-31 00:34:04

留言者: Air Jordan Flight 
 
Bersama dengan awaklah saya mula menjadi seorang insan yang cukup sabar.Saya milik ibu bapa saya??Terima kasih awak kerna dengan kelakuan awak ini.Ia banyak mengubah saya menjadi Umat yang lebih taat dan anak yang solehah.Tanggal 5 Zulhijjah 1429 Hijriah, Ibu lemah,siapa xsedih??.Si Dani pulak sibuk dengan hal dia.’ Haikal nyata tidak suka dengan pertukaran itu. Wish me luck!Sekeping nota kecil ku baca. kau tahu andang tu apa?
2015-01-31 00:30:10

留言者: Air Jordan New School 
 
Lupakan dia!“Tidak!! Setelah makan, Kak Fiz, Ataupun minta awak jadi orang tengah? Tersentak aku tatkala mesej itu kuterima tatkala aku baharu sahaja pulang daripada bertemu Ivy Melissa.Aku memarkirkan mio putih kesayanganku didepan salon. Nando masih sempet menoleh. Segak dan bergaya orangnya.” pelawa jejaka tersebut.
2015-01-31 00:28:52

 
Love it! Super fast shipping! Great transaction!
2015-01-31 00:26:05

[ 前一页 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 后一页 ]