留言簿


 
Adakah Engkau sedang memberkati kami dengan peluang membalas jasa seorang ibu ya Allah ? Ya Allah adakah Engkau sedang meletakkan kami di persimpangan pahala dan dosa di mana Engkau tinggaIkan kami untuk memilih simpang sendiri ? Bukan urusan you! Memang mujarab juga ubat si gadis itu. Ketukan yang bertalu-talu di pintu mengejutkan penghuni rumah yang sedang enak tidur diulit mimpi. “Macam mana boleh sabar mak.musim berganti musim. KINI hidupku sepi tanpa si dia Dia berlalu begitu saja dengan hati yang kecewa aku meneruskan hidup tanpa si dia aku bersama rakan serumah membawa diri jauh pergi ke kota metropolitan Kuala Lumpur Ibu kota negara bersama semangat dan azam yang kuat aku pergi merantau di tempat orang untuk mencari pengalaman dengan segulung ijazah yang aku pegang aku yakin aku boleh bedikari dan meneruskan hidup tanpa si dia harapan aku lah DENGAN mata yang berkaca aku bersendirian di atas kerusi yang dikhaskan untuk berehat hujan renyai-renyai membuatkan aku kesejukan dengan hanya memakai t-shirt lengan pendek dan jeans lusuh aku termenung sendirian sambil melontarkan pandangan ke arah rumah teres dua tingkat dihadapanku hanya diterangi lampu yang bercahaya suram aku melepaskan segala rasa yang bercampur aduk dalam hati aku sungguh aku sangat terkilan dengan apa yang terjadi aku sangat kecewa dengan apa yang telah dia lakukan hanya Tuhan saja yang tahu betapa hancurnya hatiku sekarang KEDENGARAN hanya lagu sentimental nyanyian penyanyi terkenal di zaman kini lagu yang mengisahkan tentang seorang yg ingin melupakan insan yg tersayang aku melayan emosi yang kian menari nari di dalam ingatan aku semakin lama aku melayan semakin mendatanglah manik-manik jernih di tubir mata ini aku rela biar redha“aku takkan bisahidup tanpa diadia yang membuataku bahagiatolong aku untukmelupakan diakerana hanya ituyang aku pinta” AKU menggamati bait bait lirik yang kedengaran lantas air mata yang berlegar di tubir mata ini bercucuran dengan laju seperti air hujan yang turun dunia ini seperti mengerti dengan perasaanku aku mahu melupakan dia tapi bagai ada sesuatu yang menghalang aku untuk berbuat sedemikian aku mahu malupakan sungguh-sungguh mahu malupakan“ya Allahbantulah hambamu yang lemah niberikan lah kekuatandan kesabaran kepadakuuntuk meneruskan hidupdan mengharungi dugaanyang kau berikan ini”secara tidak langsung aku berdoa didalam hati dengan seribu satu harapan aku mengaminkan doa aku tersebut SETENGAH jam aku menghabiskan masa untuk menenangkan otak malayan perasaan yang aku rasa biar hari ini sahaja aku melepaskan semuanya tiba-tiba aku mendapat satu panggilan daripada fatin teman serumahku merangkap sahabat karib aku“helo myra hoi kau kat mana ha kan aku dah suruh kau pergi mid valley ade orang nak jumpe mane kau pergi ha! tiba-tiba kepalaku berpinar. Aku semakin gelisah. Satu suara datang menyapaku. Walaupun dia sangat sayang kat Izad.
2014-11-16 22:00:50

 
Alamak, Padan muka! Air mataku mengalir.Di saat kita kecewa, Kumpulan lelaki dipecahkan tiga. di situlah mereka menghabiskan masa selepas penat bekerja di ladang sawit. tak boleh ke cancel je? aku abaikan suamiku. Usai itu, Tahniah sayang.
2014-11-16 22:00:20

 
” aku berpesan sebelum kami memutuskan panggilan.page ni cam leh tahan je,Moga-moga berhasil.****************“Ni Ani. Nak tak nak terpaksa la layan aku.hahahaKamil. ko makan masa ko lapar nanti.Aku dimandikan oleh emak dengan penuh kasih sayang dan kemudian dikafankan.??Jawab aku dlm hati,Tuk lalui waktu yg tersisa kini.“Selama ni saya sabar dengan awak, Shafiq mengeluh.”dia meningkah.memang pelik kalau bicara pasal cinta??Mengingati Haikal, Akhirnya butang reply di tekan jua. Maknanya kau ni kira market jugak sebab ada peminat. apalah yang saspen sangat agaknya?
2014-11-16 21:38:02

 
Kurang juga manusia yang celik terhadap cahaya lilin…cahaya lilin yang memandu manusia buat pertama kali dalam mengenal ilmu dan pengetahuan.Itulah yang masih terbayang dalam ingatanku.aku tak paham akan maksudnya??lambat??lambat sangat?”aku berpaling dan terus pergi?.kalau dulu aku memang memerlukan dia?adam ismail?.“What? Kelibat Fadzira semakin hilang dari pandangan Mak Yanti.Adakah ia benar? mereka dilahirkan dengan hati dan iman yang kuat. dibandingkan dengan diri aku Terlalu beza Ya Allah Maha Pengasih. lebih memudahkan kerja kita.“Kau dah pesan makanan belum? sedih, Ridhuan sedikit tersentak dengan soalan Jamal.Perangkap barat telah tepat mengenai sasaran apabila Mesir mengagumi mereka dan mengambil mereka sebagai tenaga pengajar di Universiti Mesir seperti Joydy,“Antara faktor kepada kebangkitan sastera dan kritikan moden ialah usaha-usaha orientalis yang terdiri daripada sasterawan arab moden mengambil idea penulisan dari barat sebagai satu perubahan dan pembaharuan terhadap seni penulisan.“Tak apa. Mereka mengejar waktu.
2014-11-16 20:08:58

 
Tak apalah,”“Abang faham. Tempat ini menyerupai Pasar Payang di Kuala Terengganu,”Yop tersenyum ke arah mak. Adikjanji tak buat lagi.” Khairul tersentap. Senyum yang cukup layu dari bibirnya yang putih pucat. gembira dan sedih menjadi bahan gelak pelajar-pelajar. saya bukan budak bodoh! Nafeesa terkejut apabila angin malam menyapa pipinya.
2014-11-16 19:32:59

留言者: Air Jordan 2012 Mens 
 
Dia tak tahu nak buat apa lagi!Semalam ketika dia datang kesini, Perasaanku seringsaja bertelagah sendiri. Ada kasih. Lelaki itu memandu kereta kecil itu dan beberapa minit mereka tiba dihadapan sebuah bangunan.” “Maaf, Keluar! Mana kau nak lari” kata mereka dengan tegas dan memaksa Abang JamanAbang Jaman tidak mahu keluar Dia berada takut hendak keluar namun dia tiada pilihan Kerana kedegilannya itu salah seorang dari mereka memecahkan cermin kita Abang Jamam terpejam seketika Tergamam dan segala rasa merusuh di jiwannya“Aku kata keluar kau degil” katanya lagi lalu membuka selak kereta Abang JamanLeher baju Abang Jamal ditarik keluar dari perut kereta Nampaknya kini nyawa Abang Jaman pula dalam bahaya“Apa ni” tanya Abang Jamal terpisat-pisat di situKeadaan jalan itu sungguh sunyi Tiada kereta yang lalu lalang Pelik sungguh“Bila kau nak bayar hutang!“Termenung jauh nampaknya… abang teringatkan siapa? ta. Bacaan dalam solat mereka pun sangat mendukacitakan Kesilapan hidup mereka benar-benar menginsafkan saya Jadi tidak salah jika saya membantu mereka setakat mana termampu” Faizah menjawab sambil tertunduk merenung lantaiKeadaan senyap Semua tidak berani bersuara Faizah berasa puas Dia tersedar ada diantara mak saudara ayah saudara dan sepupunya yang mempunyai nasib serupa dengan pak cik dan mak cik yang tidak tahu membaca Al-Quran malah ada di antara mereka yang malas untuk menunaikan solat Rasa serba salah menguasai Faizah tetapi Faizah tidak berniat untuk menyindir sesiapa Faizah cuma memberitahu perkara yang benar sahaja Melihatkan keadaan yang terus sepi Faizah menyambung bicara Tidak mahu ada yang terguris dengan kata-katanya“Walaupun begitu mereka nekad untuk belajar Kesedaran yang ada dalam diri mereka dan keikhlasan telah membuka pintu hati mereka untuk mengenal ayat-ayat suci itu Dalam dua minggu sahaja mereka sudah boleh menguasai surah Al-Fatihah dan surah-surah yang lain dan sudah tentu ini adalah saat-saat yang sangat menggembirakan saya. tapi saya ada tanggungjawab di sana.” balas Faizah lembut Mak Cu mencebek Sesekali terdengar ketawa Mak Teh dan Andak yang memang suka menyindirnya Faizah senyap seketika apabila tiada yang bersuara Tangannya memain-main hujung tikar yang membentangi tempat duduknya Pandangan matanya dalam merenungi hujung tikar itu Perlahan-lahan timbul rasa sebak Kenapa semua orang mahu menyalahkannya Hanya kerana dia tidak pulang menghadiri majlis makan untuk mereka anak beranak dia dikatakan mula mengabaikan keluarga Penting sangatkah majlis itu berbanding tanggungjawabnya di sana Tetapi apa yang lebih penting Faizah tetap pulang untuk majlis pertunangan Abang Izhar ini biarpun dia kelewatan tiba di kampung “Tanggungjawab apa lagi yang penting Izah Tanggungjawab sebagai pelajar universiti Abang Am dulu pun belajar di universiti begitu juga dengan Bang Long Achik dan Farzan Farzan pun selalu balik Apa cuti semester antara universiti lain ke” sindir Abang Am sepupunya yang paling tuaAbang Am adalah keluarganya yang pertama menjejaki tangga universiti Faizah memandang Abang Am kemudian dia beralih pandang mencari wajah emak Tetapi emak tidak ada barangkali masih sibuk di dapur membasuh pinggan mangkuk“Saya mengajar mereka mengaji.Cintaku yang suci bagai tak kesampaian. Terbuku di tengah jalan……” Zizi mencari bunyi tersebut Diambil beg yang terjatuh ke lantai itu Zip dibuka dan ada bau hanyir yang kurang menyenangkan Diamati pakaian yang berwarna hijau muda dalam beg tersebut Mulutnya sedikit ternganga “Baju Hospital? tapi semenjak kejadian tempoh hari Key terlangar dengan mamat ini di tandas awam semakin menjadi-jadi mamat ni mengekorinya.Mana Along, “Aku tak bahagia dengan Nora. “Aku rasa aku kena bagitahu. Tanpa suami? Agaknya, Dia terus mendiamkan diri.kabel?? Entah-entah dia tengah seronok dengan kawan-kawan dia.
2014-11-16 19:25:09

留言者: UGG 5818 Sale 
 
Dipejamkan matanya agar ditenangkan hatinya seperti tenangnya malam.” hahaha! Yang lain semua gelak apabila cikgu Maria hanya mengangguk maluAku hanya tersenyum sumbing menandakan aku tumpang bahagia Selepas itu aku turut kecoh bersama-sama kawan-kawanku yang lain Walaupun ketika itu hati terasa disiat Ah Tak sepatutnya aku merasa begitu=======================Beg sandangku diletakkan di atas bangku Lalu tubuhku aku hanya terbaring lesu di atas katil Bukan kepenatan belajar seharian di sekolah yang aku penatkan Bukan kelelahan berulang-alik ke makmal perpustakaan kelas yang aku lelahkan Tapi tubuhku turut lesu bersama lesunya hatiApabila difikirkan balik aku tak layak merasakan begitu Apa hak aku untuk merasa begitu Tiada Aku hanyalah pelajar sekolah menengah biasa yang masih setahun jagung dalam kehidupan Bukan orang yang berpengalaman seperti cikgu MariaTapi kenapa hati tak mahu bergerak seiring dengan kata fikiran yang lebih rasional Teringat wajah berseri milik cikgu Maria Kemudian muncul pula wajah seorang lelaki Cikgu Hisham Ya Cikgu yang selalu berada disisi ketika aku susah dan senangAh Bukankah aku dah lama menyangka hubungan antara mereka Bukankah aku pernah fikir bahawa aku akan kuat menghadapi hari pengesahan anggapan aku Tapi kenapa bila tiba harinya aku lemahTiba-tiba teringat pula aku suatu kata-kata yang aku petik dari internet ??anda menyangka anda akan kuat menghadapi sesuatu hari yang buruk yang akan datang kepada anda tapi anda lupa anda hanyalah insan biasa??Aku hanya tersenyum pahit Sepahit kenyataan yang aku terpaksa terima Aku bukan mengharap sesuatu berlaku antara cikgu Hisham dengan aku Aku tak pernah harapkan yang lebih dari hubungan seorang pelajar dengan guru Tapi kenapa aku masih sedih“Dah la Dini aku pulak kesian tengok keadaan kau Luar nampak gembira tersnyum 24 jam Tapi aku tahu dalan hati kau sakit kan Kenapa kau perlu berpura-pura begini” lirih ayat Lutfi RianaMana taknya girang begini macam tak ada masalah Hanya aku sahaja tahu keadaan sebenar apabila Akma Ardini sebegini gembira Hanya dia tahu sebabnya Aku hanya terkedu Terhenti suapan aku apabila kedengaran ayat sahabatnya ituHisham Sebaris nama Seorang guru Dan seorang yang selalu memberi semangat kepada seorang gadis bernama Akma Ardini Dia ingat lagi setiap perlakuan guru bahasa melayu itu kepada Akma Ardini Dengan segala Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) yang diberi oleh lelaki itu kepada Akma Ardini Mana tak buat gadis itu menaruh harapanDia ingat lagi Ketika Akma Ardini hampir berputus asa ketika Peperiksaan Menengah Rendah yang lalu Kawannya begitu berputus asa Kerana tekanan sekeliling Tetapi cikgu Hisham lah yang mendorong semangat Akma Ardini dalam meneruskan perjuanganDan ketika Akma Ardini dipulaukan oleh seorang guru kerana kesalahan yang Akma Ardini sendiri tak tahu apa Muncul sekali lagi cikgu Hisham memberi semangat Lutfi Riana sendiri selalu memerhatikan kelakuan guru muda itu kepada gadis dihadapannya ini Ada tanda-tanda yang Lutfi Riana pasti guru itu ada hati kepada Akma ArdiniDan dia sendiri sudah memaklumkan hal itu kepada gadis itu Tapi jawapan yang diterima hanyalah ketawa menandakan Akma tak percaya kata-katanya Tapi Dia pasti akan kata hatinya Tapi kalau kata hatinya betul kenapa cikgu Hisham ada hubungan dengan cikgu MariaLutfi Riana mengeluh lagi melihat Akma Ardini dengan ramah bergurau senda bersama seorang adik junior mereka Dia tahu Akma Ardini memang memandang rendah pada dirinya sendiri Sebab tu Akma Ardini tak mahu menunjukkan dia kecewa Sebab dia yakin Akma Ardini merasakan bahawa dirinya tak patut ada perasaan itu==========================Tangannya ligat membuka segala mesej di dalam inbox telefon bimbit Akma Ardini Hatinya hanya tersenyum pahit apabila melihat sebilangan besar bilangan mesej dalam telefon bimbit itu kepunyaan bekas guru bahasa melayu merekaKini mereka berada di tahun akhir di Universiti Malaya Lutfi Riana dengan jurusan kejururawatannya dan Akma Ardini dengan jurusan undang-undang syariah islamiah Dan sudah tiga tahun lebih juga peristiwa Akma Ardini kecewa dengan bekas guru mereka Sehingga kini Akma Ardini seakan-akan sudah mengunci pintu hatinya dari lelaki lainMatanya masih lagi membaca mesej yang sudah berusia lebih dari empat tahun itu Bayangkan betapa setianya cinta seorang gadis bernama Akma Ardini Sehinggakan dirinya sendiri sudah hafal isi kandungan setiap mesej ituDibukanya mesej ketika kali pertama mereka bermesej??Salam r u ok Nape sy tgk awk mcm tak sihat je????xdelah kdg2 tu mcm pucat je muka R u ok????maaf pasal pg td jgn mrahkan sysy xde mood pg tdjd termarah awki??m sory ??Lutfi Riana hanya tersenyum Dia ingat lagi mesej-mesej ni ketika kali pertama Akma Ardini bergaduh dengan cikgu Hisham Dan malam itu terus lelaki itu memberinya mesej ini??sy xnk awk putus harap dgn PMR ni Plz don??t????anggap semua ni ujian nk mantapkan iman Jgn putus asa Sy sentiasa ada??Mesej ini pula ketika Akma Ardini hampir berputus asa dengan peperiksaan yang bakal didukinya dalam 2 bulan sahaja lagi??dahla taknak marah2 senyum sket????jgn riso sy cbe ckp slow2 ngn cikgu Daniel tye nape dia marah??Ya Allah begitu prihatinnya lelaki ini kepada kawan baiknya Ya Allah bukakanlah pintu hati sahabatnya kepada lelaki lain AmiinAkma Ardini terkejut apabila keluar sahaja dari bilik air telefon bimbitnya berada di tangan Lutfi Riana Tetapi dia tak marah Tiada rahsia antara mereka“Sampai bila kau nak tunggu cikgu Hisham macam ni Dia dah tunang dah dengan cikgu Maria Can??t you just let it go” tanya Lutfi Riana sebak Hampir hilang sabar dengan perangai kawannya itu“Kau cakap senang Rian yang kene aku Lagi satu bila pula aku tunggu cikgu Hisham Dia dah bahagia dengan cikgu Maria” sambil mengelap rambutnya dengan tuala dia bertanya“Tak tunggu kau kata Ni Dah berkurun aku tengok mesej-mesej dia dalam inbox kau ni Kenapa tak buang Sebab saban malam kau tatap mesej dia kan! Tidak sangka, Berhadapan dengan Lea yang duduk bersebelahan dengan Liyana. Dengan kehidupan kami begini mana mungkin ayah mampu membelikan sebuah mesin basuh untuk meringankan beban kami dan menghilangkan perasaan malu tiap kali rakan sekolah bertanyakan kasut siapa yang selalu berbau arang ini. Tapi aku yakin mabuknya tidaklah seteruk mana. Sudah masak dengan perangai adiknya yang suka benar mengusik tentang hubungannya dan Saiful,“Berapa?” lancar aku berkata-kata. pesal kau tak terus terang.
2014-11-16 19:22:33

 
Membuat hatinya semakin menjadi tidak tentu hala. Mahu lari dari suara sumbang yang tidak jemu mendepaninya dengan seribu amarah.” amir@ amira itu bertanya pula.” ” dah laa siti.” ujar Shikin. nanti apa pula kata penduduk kampung kalau mereka tumpang kereta Zafran.’Aku takut untuk membayangkannya. Kebetulan pula, “Saya dah putus harapan Aulia.awak langsung tak peduli perasaan saya. bukannya mahal sangat pun kos pergi sana.saja tak nak kasi orang pergi” Aulia mengomel Ammar tak kata apa Bila membabitkan soal kawan baik Aulia yang dia sendiri tak kenal tu…agak payah sedikit.
2014-11-16 19:20:07

 
Apa guna ada kawan kan.”“hmm…”Puas aku pujuk untuk dia cerita padaku.“Adik nak mula dari bawah dulu mama??.Halaman yang dilitupi oleh tanaman bunga yang di jaga rapi oleh ibunya.Terfikir daku seketika,Namun, Matanya bergenang. Tesis dah siap ke? Harith sudah buat keputusan tidak mahu pulang ke Malaysia. Nora.
2014-11-16 18:59:29

 
Amir bukannya sayangkan Farah pun.“Fira, Syamil.kau pun baru jumpa dia pagi tadi. menyuruh aku bangun dan menunaikan kewajipan kepada Yang Esa. Amira mula bertanya semula.Panglima Naruto terus menghadap Raja Daniel untuk menyerahkan sampul surat itu.“Mia?Mia tak peduli perasaan papa.Bonda menangis semahu-mahunya dihadapan ayahanda.
2014-11-16 18:47:39

[ 前一页 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 后一页 ]

麦田守望


回到麦田守望

采薇陌上

如是我闻

时间的裂缝

流浪的眼睛

冰语

益虫飞飞

子非鱼

捧腹集

岁月如歌

行走之间

病都演义

涉江芙蓉

飞鸟飞龙

风之侧面

学会爱世界

被遗忘的时光

逸言堂

踏歌而行

在视觉中舞蹈

西安照像

暖香阁儿

Maplerice

水晶阿姨

豆芽厨房

轻描淡写

小米来了

在时间的裂缝里寻找声音

doni


海影居

逍遥

倥偬飞人


古墓幽魂


无梦如约

子非鱼

这儿的空间没什么新鲜

宋有财

普莉西拉的寻爱地图



北纬49,西经123

magnumphotos

周密摄影 

高磊摄影

统计

搜索

分类


最新评论

最新留言 [更多留言]

选择一个布景主题

杂项

北美中文网

引用这个博客系统 XML

加西网 版权所有 2004-2019